reklamer

Danskerne elsker at hade reklamer

Flyers, foldere, brochurer og annoncer – kært barn har mange navne, især når det kommer til emnet reklamer og markedsføring. Mange danskere har et noget nidkært forhold til reklamer, men de fleste vil alligevel helst ikke være foruden. Reklamer kan nemlig være vejen til gode tilbud, sparede kroner og mere luft på kontoen. Dermed ikke sagt at de ikke kan være en pestilens – det ved Gud de kan – men når man tænker sig om, er det svært at forestille sig livet uden annoncer. Reklamepengene er nemlig den primære indtægtskilde for mange TV-, radio- og streamingtjenester der ikke ville kunne overleve, hvis ikke virksomheder var villige til at betale dem for indrykning og visning af deres reklamespots.

Vi må lære at leve med dem

På mange måder minder reklamer om den frustrerende og til tider påtrængende svigermor. De ting hun gør, der frustrerer dig endeløst, er på en måde godhjertede og uselviske. Når hun pointerer, at du burde få dig et job eller motionere noget mere, er det selvfølgelig råd, du måske hellere ville være fri for, men ikke desto mindre har hun jo fat i den lange ende, når det kommer til stykket. Du burde nok se dig om efter et arbejde i stedet for at ligge derhjemme på sofaen og se Netflix. Og det er sådan set også rigtig nok, at du har taget et par kilo på henover julen, hvorfor en løbetur eller to nok ikke er for meget at forlange.

Præcis sådan er reklamer faktisk også. Vi bliver ofte bombarderet med nogle ting, som vi egentlig ikke har brug for og som virker direkte idiotiske at købe i vores eller andres situation. Et klassisk eksempel er annoncer og brochurer for lån, særligt kviklån eller minilån. Vi ved alle, at mennesker, der overvejer sådanne lånemuligheder, måske mest af alt har brug for en lånerådgiver, der kan rode op i deres økonomi. Men at låne er langt fra altid nogen dårlig idé, så længe man kan styre det. Du har sikkert lånt penge til en bil, et hus eller renovering af dit køkken. Derudover er der også tider, hvor reklamerne rent faktisk rammer plet præcis som den irriterende svigermor. Du trænger rent faktisk til nogle nye bukser, og du ville godt nok have godt af lidt ekstra grønt. Det er nemt at bebrejde reklamerne og kalde dem irriterende, men der er mening med galskaben, og vi skal lære at leve med dem, for alt tyder på, at der bliver flere og flere reklamer i fremtiden.

Selv dit lokalområde lever af reklame

Man hører ofte, at det særligt er de store udenlandske virksomheder, der køber sendefladen, men selv din lokale idrætsforening ville ikke kunne eksistere, hvis det ikke var for markedsføringsmuligheder som brochurer og foldere, der omdeles til de mange husstande i byen. Hvis dette ikke var muligt, hvordan skulle de så hverve nye medlemmer og finde sponsorer? Reklamer i alle dets afskygninger er derfor om noget et nødvendigt onde, som vi må lære at blive bedre til at acceptere og forstå.

Artiklen er udelukkende udtryk for skribentens egne holdning og indeholder ikke redaktionelt materiale.